Skip to main content

CerBuKu V


CerBuku I CerBuku II CerBuku III CerBuku IV
------
Genggamanku tidak mahu aku lepaskan, apatah lagi aku takut kertas 'keramat' ini akan hilang. Ini bukan sebarang kertas, kertas yang telah menjadi impianku selama aku hidup sebagai hamba Allah, sebagai tiket untuk menjadi seseorang.
Tanpa aku sedari, manik-manik air menitis di pipi, hibanya hati ini bukan kerana sedih tetapi kerana kesyukuran tak terhingga. Aku masih tidak percaya. Apakah aku bermimpi?
Serta-merta aku kesat pipiku yang basah dengan gopoh tatkala aku merasakan seseorang sedang melihatku dari kerumunan orang ungu. Dia sahaja yang lain, tubuh tegapnya dibaluti dengan tuxedo Calvin Klein hitam berkilat dengan jaluran warna emas. 'Tampak berkarisma', desis hati kecilku.
Pada masa yang sama, aku tercari-cari Nur Mary. Tiba-tiba sahaja hilang usai majlis bersurai.'Manalah pergi budak Cina ni, pusing aku dibuatnya.' Dahi dipicit berulang-ulang kali.
"There are no other words that I can say. Congratulations Hani. I know that you can do it despite of all things that happen. Ops, I forgot something. Doctor Hani." Dia tergelak besar. Masih nampak berkarisma walaupun mulutnya sampai ke telinga pabila ketawa. Sudah ku jangka, dia akan menegurku dahulu.
"Thank you a lot, William. I owe you a lot.But it seems like you are the one graduating today, well meaning that you look GREAT today. Charming. Calvin Klein just suits you. By the way, now you and I are same, we are both doctors, it is just that you have that 'tiny' Master."
Aku bergurau dengan Prof. William, pensyarah di universiti. Dua tahun yang telah berlalu, sosok ini telah banyak menghulurkan bantuan dari pelbagai segi. Sungguh, aku banyak berhutang kepadanya.
"What I can say is I do look very good everyday, just that someone just do not notice. Alhamdulillah, now that 'someone' realised." Geli hatiku mendengar celoteh muallaf ini. Dia seorang Muslim yang ku anggap berjaya. Al-Falah dalam azan telah disahutnya. Bumi Australia telah menjadi saksi ungkapan kalimah syahadah yang keluar dari mulut William sendiri.
Aku tersentak sedikit. Bahuku dicuit. "Maryyy! There you are."
"Am I interrupting?"soal Nur Mary takut mengganggu. 'Tidak, aku perlukanmu kerana banyak mata mata yang melihat.'
"Not at all." Jawab William, sedari kehadiran rakan karibku yang muncul seperti hantu dari belakang.
"Wow! William, is today your DAY or our graduation DAYY?" respon Mary, juga anak murid William dengan reaksi muka Mary kelihatan terkesima dengannya.Mary memandang dari hujung kaki William sehingga kepala berulang-ulang kali. Bagai nak terburai perut ketawa melihat aksi wanita Cina ini. Haha.
"I think....", sedang aku mahu memulakan bicara, Lollipop LG berwarna biruku bergetar. 'Somebody is calling.'
"Excuse me for a while, okay?"
"Yeah." Mereka menggangguk tanda tidak mengapa. William menunjukkan muka tertanya-tanya. Aku tidak tahu mengapa. Apakah itu sebabnya?
Gembira benar hatiku bukan kepalang apabila suara Am yang didengar sebaik sahaja aku menekan Answer call.
"Assalamualaikum Hani."
"Waalaikumussalam, Am."
"Cuba Hani pandang kiri. Hehe" Aku terkejut. Adakah dia mahu bermain-main mengatakan dia ada di sini? Ah, tidak mungkin, semalam sudah maklum dia tidak bisa datang.
"Am ni bukan nak cakap tahniah ke, dia nak main-main pulak." Sahaja aku toleh, sebagai cukup syarat. Kecewa rasanya,hanya rakan-rakan seperjuanganku dapat dilihat.Mungkin dia bergurau. Tidak mengapa, Am sudah beritahu awal-awal.
"Tak ada apa-apa pon."
"Haniiiii... Ish ish, isteri Am seorang ni. Itu kanan, sayang. Kiri la Hani. Haha"
Ha? Bagaimana dia tahu aku pandang kanan bukannya kiri? Terasa sedikit dungu juga. Aku tergelak kecil. Tanpa membuang masa, sepantas kilat aku toleh ke kiri.
Zaaaaapp. Darahku mengalir deras. 'Dia ada di sini!' Aku terlompat. Malu pula.
Am sedang berdiri dengan lagak cool, bak seorang model memasukkan kedua tangannya ke dalam kocek seluar. Dengan berpakaian casual dan senyuman nakal kerana baru sahaja mengenakan aku, dia menjerit perlahan, "Hani dah jadi doktor pon tak tahu kiri dan kanan ke sayang?".
Aku hanya senyum riang. Jauh di sudut hati, aku sudah cukup bersyukur adanya dia di sini.Aku boleh pulang disisinya selepas dua tahun aku meninggalkan Malaysia. Wah.
Terdengar namaku dipanggil, Mary dan William turut mencari kelibat yang memanggil sedang mereka asyik berbual. Mereka memandang Am. Terpancar air muka yang sukar ditafsirkan pada William. Ya Allah, jangan biarkan dia meraguiku.
----

Comments

Popular posts from this blog

CerBuKu III

Umi-arwah Ibu Hani ----- Apa yang ada dan nilainya pada perkahwinan atas pilihan ibu bapa? Ramai yang menidakkan dan menafikan wujudkah kebahagiaan yang akan dinikmati pasangan suami isteri. Aku juga merasakan. Ya. Kami disatukan tanpa cinta. Aku sesekali tidak pernah bersua dengannya sebelum akad suci dilafazkan oleh Am. Hanya dengan sekeping gambar, aku melihatnya. Itu pun, hanya sekilas! "Aku terima nikahnya, Mawaddah Hannani Binti Saifuddin dengan mas kahwin tiga ratus ringgit tunai.." Aku terkedu, adakah dia jodohku? Amsyar Radzi Bin Abdullah. Jejaka inilah penyebabnya. Am telah mengaburkan dan mengubah persepsi negatif burukku secara halus. Dia bagai seorang guru dan sahabat karib. Dialah penyinar hadirnya cinta selepas kahwin. Cinta yang murni dan diberkati Allah. Betapa jahilnya aku dahulu saat aku sering bermain noda cinta bersama lelaki bukan mahram. Aku hina dan kerdil. Baru sahaja kasih sayang rahmah muhibbah mula membenih dengan subur, aku suda

CerBuKu IV

Ain-adik Am (only) Ina-Ma (panggilan Pa kepada Ma) Along-Am(panggilan Ain kepada abangnya, Am) ------- "Hani tak payah pergi la. You have everything. Hani ada Am, Ma, Pa and Ain. What else de ye need? Come on.. Takkan lah Hani sanggup tinggalkn Am alone? ". Ma memulakan bicara tatkala seisi keluarga berkumpul di ruang tamu oren malam tadi sambil menjamah dessert, puding laici selepas makan malam yang lazat. Aku agak Am telah memberitahu mereka awal-awal. Aku mengerti. " Ma. I'm not a kid, Ma. Even kalau Am tak boleh pergi ikut Hani sebab tanggungjawab Am yang berat dekat Al-Razi , Am boleh jaga diri sendiri." Dia cuba mempertahankanku , tegas tetapi masih lembut bertutur. Am tidak mampu meninggikan suara. " Am , Hani, do you realise how long have u been married?" Mata Ma tepat memandang ke arahku, bagai harimau yang mengejar mangsanya. Ah. Aku mula pusing, Ma merumitkan lagi. Hanya Ma yang membuka mulut. Pa dan Ain, adik Am membisu, han

CerBuKu I

CerBuKu-Cerpen Buatan Aku Al-Razi- Company Am ----- "Huuuuh.." Keluhan panjang dilepaskan. Ternyata kerusi kulit empuk Cavenzi tidak dapat menenangkan hatiku yang resah . Bulat mataku masih lagi memandang pada sepucuk surat. Ahh, aku berasa geram. Geram pada diriku sendiri.Kenapa sekarang? ----- "Assalamualaikum..", suara yang dikasihi berkumandang di corong telefon. Ingin sahaja tadi aku menekan punat merah, tetapi apakan daya aku merindui pemilik suara itu. "Am..", aku bersuara sayu. "Hani, pandang kiri.", riang ton suaranya. Tolehan ke kiri membuatkan diriku tersenyum kecil. 'Dia selalu begitu'. Susuk tubuh lampai itu menerjah ke pintu bilik. "Excuse me Puan Hani, lunch is ready... " Hatiku makin sayu. Dia tidak tahu apa yang bermain ligat di mindaku sekarang. "Am.. Am x sibuk ke?", lembut bertanya kerana pelik melihat gelagat dia. Dia tergelak kecil.Hehe. "Jangan risau